بادرنجبویه چای امام علی(ع)
jebril
شنبه 9 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 21:31 ::  نويسنده : hr ashouri

 

گیاه بادرنجبویه در طب سنتی با نامهای مفرح القلب، قرنفل بستانی و فرنگ مشك آمده است. نام علمی آن در رشت و اطراف آن وارنگ بو نیز می باشد.
از نظر طبیعت این گیاه گرم و خشك است. برگهای بادرنجبویه را در فرانسه مانند چای دم كرده و به عنوان ضد تشنج، معرق، محرك معده و ضد اسپاسم می خورند.
جویدن آن دهان را خوشبو و از برگهای سر شاخه آن به عنوان تب بر و كنترل بیماریهای مغز، كبد و قلب استفاده می كنند. خوردن آن برای تقویت كبد و معده نافع و به هضم غذاهای سنگین كمك كرده و باد و گاز معده را می برد.
همچنین طبق آخرین تحقیقات انجام شده در كنگره بین المللی آلزایمر این گیاه در درمان آلزایمر نیز موثر است.
سرآمد همه این كلام این كه بادرنجبویه و دم نوش آن به عنوان چای امام علی(ع) معروف گشته و حضرت آن را به عنوان چای مصرف می كردند. پس می توانند یك دمنوش مطمئن در رفع خستگی ها و آرامبخش اعصاب تلقی شود.
طرز تهیه چای بادرنجبویه
یك قاشق غذاخوری بادرنجبویه را در قوری ریخته و به آن آب جوش اضافه كنید و بگذارید به مدت 15 دقیقه دم بكشد. دمنوش به دست آمده را هم به تنهایی و هم با مقدار كمی نبات یا عسل نوش جان بفرمایید.
احادیث منقول از بادرنجویه
امام صادق(ع):
حوك (/ باذروج) سبزی پیامبران است. بدان كه در آن، هشت ویژگی است: هضم كننده است؛ گرفتگی عروق و مجاری را می گشاید؛ آروغ را خوش بو می سازد؛ دهان را بوی خوش می بخشد؛ غذا را دوست داشتنی می سازد؛ درد و بیماری را از درون بدن، بیرون می كشد؛ و امان انسان از جذام است؛ [و] چون در درون انسان جای گیرد، همه بیماری ها را فرو نشاند.
(كذا فی جمیع المصادر، و القیاس: «ثمان». الكافی، جلد 6، صفحه 364، حدیث4، مكارم الأخلاق، جلد1، صفحه 388، حدیث 1309 و فیه «یسهل الدم» بدل «یسل الداء»، بحار الأنوار، جلد 66، صفحه 215، حدیث 13، دانش نامه احادیث پزشكی 236 /1)
امام علی(ع):
نزد پیامبر خدا از حوك- كه همان بادروج است- سخن به میان آوردند. فرمود: «سبزی من و سبزی پیامبران پیش از من است و من، آن را دوست دارم و می خورم».(مكارم الأخلاق، جلد1، صفحه387، حدیث 1306، بحارالأنوار، جلد 66، صفحه 214، حدیث 13 دانش نامه احادیث پزشكی:2/)
منبع:نشریه روشنان، شماره 10.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان jebril و آدرس jebril.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 291
بازدید دیروز : 55
بازدید هفته : 2615
بازدید ماه : 5488
بازدید کل : 561750
تعداد مطالب : 194
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1